Dneska se chystám si vzít pod svá křídla dalšího člověka, kterému budu dělat UX kvočnu (rozuměj mentora). Tak jsem se zamýšlel, co by z mého pohledu měl umět UX designér. A napadlo mě těchto 8 návyků.
1. Jste pokorní
Namachrovaných blbečků znám fůru. Pro mě je důležité, aby designérovo ego zůstalo za dveřmi. Jak říkal jednou můj vedoucí atelieru na škole: „Musíš být schopen zavraždit vlastní dítě (projekt). A začít znova.“ Mě nezajímají názory, ale data a dedukce. A prezentování objektivních řešení, i ve chvíli, kdy jsou pro nás samotné neintuitivní, ošklivá atp.
Důležitá známka dobrého UX designéra je, že často říká nevím.
2. Nasloucháte uživatelům
UX je od user experience. Když z toho vynecháme uživatele, tak už je to jen zkušenost. A ta může být všelijaká. Úkolem je zkombinovat data (co dělají) s lidmi (proč to dělají) a obchodními cíli klienta. Dost často totiž narazí na situaci, kdy jdou cíle klienta a uživatele opačným směrem.
Ještě doplním, že možná důležitější, než co uživatelé říkají, je, co neříkají a co dělají.
V Googlu je tým, který vyvíjí operační systém Android. Mají jednoduchý způsob, kterým měří pocity uživatelů. Jakékoliv rozhodnutí o designu musí projít testem 3:1. Na každou negativní reakci musí být alespoň 3 pozitivní.
17 principů designu Google Android týmu
- Dělejte mi radost překvapujícím způsobem
- Věci z reálného světa jsou lepší než tlačítka a meníčka
- Nechte mě si to přizpůsobit
- Poznejte mě
- Stručně, prosím.
- Obrázky jsou rychleji pochopitelné, než slova
- Rozhodujte za mě, ale nechtě mě to změnit
- Ukazujte mi věci jen ve chvíli, kdy je potřebuji
- Musím vždy vědět, kde jsem
- Nikdy neztraťte mé věci
- Když to vypadá stejně, chová se to stejně
- Vyrušujte mě, jen když je to důležité
- Naučte mě nové fígle, které použiji i jinde
- Není to moje chyba
- Veďte mě za ruku
- Udělejte ze mě supermana
- Důležité věci musí být rychlé
3. Znáte pravidla UX, než se rozhodnete je porušovat
Žádné pravidlo není absolutní. Ale vycucané z prstu to taky není. Proto je dobré, abyste věděli, že nějaká pravidla existují. Ať už tomu budete říkat best practices nebo zákony UX. Je dobré sledovat weby jako Baymard Institute, Nielsen Norman, ConversionXL.
Takže nejdřív nastudovat, pak porušovat. Děláte něco pro iPhone? Koukněte na Apple Human Interface Guidelines.
Funguje tu Paretovo pravidlo, v 80% případů se držte zažitých konvencí, ve 20 % můžete vymyslet lepší inovativní řešení.
4. Vážíte všechny možnosti
Je téměř nemožné zvažovat všechny alternativy. Ale je důležité se neupínat jen k jednomu řešení. Skvělá idea vás může napadnout kdykoliv, proto je důležité pracovat v rychlých, krátkých krocích – tzv. iteracích.
Mluví o tom v MailChimpu: „Iterace jsou životně důležitá součást designu. Máme k dispozici efektivní proces a knihovnu použitelných prvku, ze kterých nový design poskládáme snadno a rychle.“
Jeffrey Veen ve svém listopadovém podcastu mluvil o tom, že poslední dobou se proces tvorby urychluje. A že teď je to ve fázi, kdy se jde od skici na ubrousku rovnou k html prototypu. A to právě díky použitelným knihovnám prvků. Ať už je to Bootstrap, Foundation nebo cokoliv jiného.
Možnost rychle vytvořit alternativní řešení vám dává prostor, aniž by to ovlivňovalo dramaticky cenu nebo termín.
5. Nesledujete slepě poslední trendy
Pravda, z některých nových trendů se může vyvinout vzor (pattern). Ale není to pravidlo. Je jednoduché podlehnout vábení posledních trendů, zvlášť, když to chce klient.
Mezi trendy poslední doby podle mého patří:
- velké fotky na pozadí nebo ještě hůř animace,
- průhledná tlačítka (ghost buttons),
- hamburger menu i pro desktopy,
- jednostránkové weby,
- parallax skrolování,
- karusely na homepage,
- modální okna přes celou obrazovku.
Co mě naopak přijde, že je hezký vzor a udrží se:
- dynamic storytelling,
- personalizace obsahu,
- mikrointerakce,
- produktová videa.
A pak samozřejmě tahle legrace: Norway the slow way
6. Chápete kontext
Co se bude dít mimo obrazovku? Jaký má být celkový prožitek při kontaktu se značkou? Jaké je reálné chování uživatelů?
Počítejte s tím, že vaší aplikaci/webu bude uživatel v lepším případě věnovat 50 % pozornosti. Proto je důležité, aby vaše řešení:
- bylo intuitivní a přirozené,
- nenutilo uživatele přemýšlet zbytečně,
- počítalo s vyrušením a částečnou pozorností,
- respektovalo cíl spíše než obrazovky.
7. Neúspěch jako nutnost úspěchu
Celá evoluce je vlastně série chyb. Elon Musk tuším řekl: „Radši přijmu člověka, který 10krát neuspěl, než člověka, který uspěl napoprvé.“
Nikdo nemá křišťálovou kouli a vzdejte se představy, že vymyslíte ideální řešení. Miřte na „good enough“ a pak zlepšujte, a dělejte průzkum bojem.
Jacob Nielsen ve svém článku Iterative User Interface design řekl: „Uživatelská rozhraní mají být navrhována iterativně, protože je téměř nemožné navrhnout rozhraní bez chyb.“
8. Máte hlad po vědění
UX je velmi rychle se rozvíjející obor. A je nutné se průběžně vzdělávat. Zeptejte se mé milé ženy. Neustále ji vytáčím tím, že si něco čtu (a zároveň s ní vedu konverzaci).
Ale není lepší investice, než do vzdělání.
Závěr
Posledních pár let firmám (v Americe) došlo, že design a UX může být velká výhoda vůči konkurenci. Proto masivně investují do designu, přívětivosti a testování.
A dokazuje to i vývoj kurzu akcií. Firmy s designem v srdci jsou o 228 % lepší, než je průměr.
Smysluplná debata